Het Matangi Quartet is in drieëntwintig jaar uitgegroeid tot een van de meest prominente en veelzijdige ensembles in het Nederlandse muzieklandschap en op internationale podia.
Maria-Paula Majoor – viool
vacant – viool
Karsten Kleijer – altviool
Arno van der Vuurst – cello
Matangi is een van de meest veelzijdige strijkkwarten van de internationale muziekwereld. In 1999 verwekt in de schoot van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, viert het kwartet in 2024 haar 25-jarig bestaan.
Vernoemd naar Matangi, de Indiase tantra godin die staat voor muziek en kennis, doet het kwartet haar naamgever al vele jaren eer aan. Na een gedegen opleiding onder leiding van Stefan Metz (Orlando Kwartet) en Henk Guitart (Schönberg Kwartet) heeft Matangi zich nooit tot de traditie beperkt. Daarvoor zijn de musici stuk voor stuk te zelfstandig en eigenzinnig.
Matangi combineert grote liefde en respect voor de strijkkwartethistorie met een tomeloze nieuwsgierigheid naar nieuwe muziek en nieuwe vormen. Dit uit zich ook in de samenwerkingspartners: van pianist Severin van Eckardstein en het Quatuor Ebène tot jazzmusici als Eric Vloeimans, Martin Fondse en Wolfert Brederode en zangers als Ruben Hein en Tom McRae. Daarbij bespeelt Matangi niet alleen de traditionele concertzaal, de plek van Matangi is daar waar nieuwsgierigheid, passie en vriendschap is.
Symbolisch hiervoor is het eigen (Un)heard Music Festival, in haar geliefde thuisbasis Den Haag, waar Matangi een grote vaste schare liefhebbers jaarlijks verrast met nieuw en nieuw-ontdekte strijkkwartetrepertoire.
Naast zo’n 60 optredens per jaar kent Matangi ook een grote en succesvolle CD-output.
De recente cd Outcast -met o.a. muziek van Sjostakovitsj en Schnittke- werd door The Grammophone verkozen tot Editor’s Choice en genomineerd voor een International Music Award. Een andere recente cd met Haydns Sieben Letzten Worte werd genomineerd voor een International Musisc Award en bekroond met de Supersonic Award.
De laatste cd met muziek van Wolfert Brederode werd voor het prestigieuze cd-label ECM opgenomen, een grote stap in de ontwikkeling van het strijkkwartet.
Matangi kende met verschillende prijzen waaronder de Kersjes van de Groenekan Prijs een vliegende start, waarna talloze concerten in Nederland en het buitenland volgden. Matangi maakte concertreizen door Europa, Afrika en Azië, met concerten op prestigieuze muziekfestivals als Aix-en-Provence, Schlesweg-Holstein en de Wereldexpo in Shanghai.
Alle vier de musici spelen op instrumenten van Nederlands vakmanschap. De eerste viool en de cello zijn in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Matangi is dankbaar voor de vaste ondersteuning die het ontvangt van het Fonds Podium Kunsten en de Gemeente Den Haag.
Karsten Kleijer – Altviool
Karsten Kleijer kreeg zijn eerste vioollessen op zijn vijfde. In 1999 maakte hij de overstap naar altviool. Hij is medeoprichter van het Matangi Quartet, dat sinds zijn begin een stormachtige en internationale carrière heeft. Hoewel Karsten zich vooral focust op het kwartet is hij voor andere ensembles een graag geziene kamermuziekpartner. Karsten remplaceert in diverse professionele orkesten waaronder het Rotterdam Philharmonisch Orkest. In 2017 gaf Karsten de Nederlandse première van “Elegy” voor altviool solo van de Oekraïense componist Valentin Silvestrov, tijdens het (Un)heard Music Festival. Karsten ontvangt met regelmaat uitnodigingen van festivals om kamermuzieklessen te geven.
Zijn eigen opleiding genoot hij aan de conservatoria van Groningen, Rotterdam en Den Haag en de Nederlandse StrijkKwartet Academie.
De altviool van die hij bespeelt is van de Nederlandse bouwer Jan Heefke en stamt uit 1774. De strijkstok is van Lothar Seifert.
Arno van der Vuurst – Cello
Na een aantal omwegen via de viool en de piano kwam Arno op tienjarige leeftijd in aanraking met de cello, wat liefde op het eerste gezicht was. De mooie bas en zangerige klank van het instrument grepen hem direct aan. Michiel de Ligt was de eerste basis voor zijn cellocarrière. Daarna vervolgde hij zijn lessen het Conservatorium van Utrecht bij Lenian Benjamins. Zij bracht hem de gegronde basis om mijn studie te vervolgen bij Fred Pot in Den Haag op het Koninklijk Conservatorium. Gedurende die tijd speelde hij met veel plezier in verschillende ensembles en jeugdorkesten, waar het samenspel in kleine en grote vorm gevoed werd.
Zijn ambitie om strijkkwartet te spelen, volgens hem ‘de ultieme vorm van kamermuziek’, kon hij na zijn studie op professioneel niveau verwezenlijken in bij Matangi. Hiernaast speelt hij ook graag in orkesten, waar hij uitgedaagd wordt andere vaardigheden te gebruiken.
Dankzij het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds kan hij op een prachtige cello spelen. Een cello met een dragende bas en zangerige bovenkant. Deze cello is gemaakt door Jaap Bolink in 2005.
Maria-Paula Majoor – Viool
Dansen en tegelijkertijd muziek maken, dat is wat vioolspelen voor Maria-Paula Majoor is. Toen zij op vijfjarige leeftijd begon, hield zij vooral van de bewegingen die een violiste maakt. Nu, als professioneel violiste voelt zij tijdens het spelen van een ritme of melodie nog steeds de magie er tegelijkertijd op te kunnen ‘dansen’.
Maria-Paula is verbonden als hoofdvakdocent viool verbonden aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en aan de Musikhochschule Freiburg. Zij vervolgde haar studie aan de Dutch String Quartet Academy onder leiding van Stefan Metz en kreeg les van internationaal gerenommeerde musici, waaronder de leden van het Amadeus Quartet.
Spelen met Matangi voelt voor haar als thuiskomen. Al sinds 1999 speelt zij als primarius samen met haar collega’s. ‘Slechts één blik of een klein gebaar is voldoende om elkaar te begrijpen.’ Naast haar werk bij het Matangi Quartet speelt ze met verschillende ensemble, orkesten en instrumentalisten.
Maria-Paula speelt op een Hendrik Jacobs viool die haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Haar strijkstok is gebouwd door Kees van Hemert.
Voor meer informatie, zie website.