Dirigent: Jeppe Moulijn

Jeppe is een zeer gerespecteerde en interessante dirigent, over wie veel te vinden is op het internet, waaronder zijn website. Daarom gaan we die feiten hier niet herkauwen, maar presenteren we een exclusief, thematisch interviewโ€ฆ

๐—ก๐—ฎ๐—ฎ๐˜€๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฟ๐—ถ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐˜๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ฝ, ๐—ต๐—ฒ๐—ฏ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ฝ๐˜€๐—ธ๐˜‚๐—ป๐˜€๐˜, ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐˜„๐—ฒ ๐˜‡๐—ถ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—ด๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐—ด ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐˜€ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐˜„๐—ฎ๐˜๐—ฒ๐—ฟ ๐—น๐—ผ๐—ผ๐—ฝ๐˜ ๐—ผ๐—บ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ป๐—ฎ๐˜๐˜‚๐˜‚๐—ฟ๐—ด๐—ฒ๐˜„๐—ฒ๐—น๐—ฑ ๐˜๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜„๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป. ๐—ช๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ธ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ท๐—ฒ ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐—น๐—ผ๐—ผ๐—ฝ๐˜?

Nouโ€ฆ Toch wel vaak aan muziek. De componist die de natuur en de eenzaamheid opzoekt en daar, in contact met het hogere, zijn geniale invallen krijgt, die hij thuis alleen maar even hoeft op te schrijven: dat is natuurlijk een belachelijk romantisch clichรฉ. Componeren is vreselijk ingewikkeld hard werken en prutsen achter het bureau, met potlood papier, vooral gum, computer, soms piano. En toch kun je al lopend, alleen met de natuur, gewoon wel heel goed nadenken. In Schotland kunnen huisartsen inmiddels op recept NATUUR voorschrijven. Ik heb het enorme voordeel dat mijn vrije tijd overdag is, als het licht is en ik erop uit kan gaan. En ik woon bij misschien wel het mooiste natuurgebied van Nederland (Bergen NH) Hele volksstammen zullen dit ook willen, en delen dat 100 keer op sociale media, en verprutsen vervolgens hun vrije tijd met Fortnite, Facebook en Netflix. Doe wat werk ’s avonds en ga overdag naar het bos, of wat er ook maar in de buurt is en je leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Velen hebben volgens mij ook het idee dat je alleen de natuur in kan gaan om ofwel iets te presteren op je mountainbike, je hond te laten poepen en uitrazen ofwel je kinderen te luchten maar het kan ook echt zonder. Wat ik al helemaal niet snap zijn massawandeltochten. Maar ieder zijn/haar meugโ€ฆ

๐— ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ณ๐—ถ๐—น๐—ผ๐˜€๐—ผ๐—ณ๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต, ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐˜„๐—ฎ๐˜ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—บ ๐—ท๐—ฒ ๐—ผ๐—ฝ ๐˜๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ต๐—ฒ๐˜‚๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ธ๐—ผ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ ๐—ก๐—ฆ๐—š-๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ท๐—ฒ๐—ฐ๐˜?

Waarop niet? Een week lang diepgravend kunnen prutsen en schaven op mooi en veeleisend repertoire, allemaal gezellige gelijkgestemde mensen, mooie concerten en ik hoop dat de kookploeg nog altijd in even goede conditie isโ€ฆ

๐—ช๐—ฒ ๐—ต๐—ฒ๐—ฏ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป ๐—ด๐—ฒ๐—ธ๐—ผ๐˜‡๐—ฒ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐˜ƒ๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฏ๐—ถ๐—ท๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ ๐—ฐ๐—ผ๐—บ๐—ฝ๐—ผ๐—ป๐—ถ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ฒ ๐˜€๐—ฝ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ป. ๐—๐—ฒ ๐—ฐ๐—ผ๐—บ๐—ฝ๐—ผ๐—ป๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜ ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ ๐—ผ๐—ผ๐—ธ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ผ๐—ป๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐˜๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ, ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฒ๐—น ๐—ท๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป๐—ถ๐—ด๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ฎ๐—ป๐˜๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ฝ ๐—บ๐—ฒ๐˜ รฉรฉ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐—ป?

Met alle vier voel ik wel enige verwantschap, met Escher het meeste, met Badings het minste, denk ik. Escher bouwde iets nieuws op de erfenis van Debussy en Ravel, en ja, dat is ook mijn wereld, dat zijn mijn goden. Dat tweede deel uit het Concert voor strijkers en pauken dat wij gaan spelen, ja jemig, dat zou ik ook wel geschreven willen hebben. JacobTV is natuurlijk een popman, zijn muzikale leven begon in bandjes, en dat is anders dan mijn achtergrond, maar het bracht hem bij het werk van Steve Reich en John Adams, en ook dat zijn componisten waarmee ik sterke verwantschap voel. Een bekende uitspraak van Jacob is: “Ik peper mijn muziek met suiker”. Toen ik compositie studeerde, maakte ik nog het staartje mee van een dogmatische tijd, een tijd waarin die “suiker” echt taboe was. Dat is nu totaal veranderd, je mag doen wat je wilt. Maar wat hij en anderen zoals Joep Franssens deden was bevrijdend, en destijds ‘gevaarlijk’. “Kitsch!” zou de oudere generatie roepen. Die niet doorhad dat de bakens verzet waren en dat zij niet meer vooruitstrevend maar juist een beetje vastgeroest waren.

๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ท๐—ผ๐˜‚, ๐˜„๐—ฎ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ โ€˜๐—ธ๐—น๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ฒโ€™ ๐—ต๐—ฒ๐—ฒ๐—ณ๐˜?

Hm. Ik weet niet of ik dat snel van iemand zeg. Maar een eigenschap die ik, vooral in Nederland, wel eens vaker zou willen zien is dat iemand zegt: “Ik heb daar niet direct een mening over, want ik weet er te weinig van”. Wij vinden namelijk alle 17 miljoen dat wij alles beter weten, vooral beter dan de mensen die er voor doorgeleerd hebben. Daar word ik gallisch van. Maar misschien maak ik mij daar zelf ook wel schuldig aan, ik ben zeer ‘opinionated’. Maar ik probeer mij echt te onthouden van oordelen als ik ergens niet het fijne van weet. Van muziek vind ik natuurlijk dat ik wel veel weet, dus op dat gebied ben ik verschrikkelijk in discussiesโ€ฆ

๐—ญ๐—ผ๐˜‚ ๐—ท๐—ฒ ๐—ด๐—ฒ๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐—›๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—น๐—ฒ๐—บ๐˜€ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ฐ๐˜ ๐—ถ๐—ป ๐—บ๐˜‚๐˜‡๐—ถ๐—ฒ๐—ธ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ถ๐—ป๐—ผ๐—น๐—ผ๐—ด๐—ถ๐—ฒ ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐˜‚๐—ถ๐˜๐—ฑ๐—ฟ๐˜‚๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป?

Zoals bekend is Haarlem de stad waar het meest ABN gesproken wordt. Geen idee hoe een volkse Haarlemmer klinkt, heeft Haarlem wel een dialect? Of het moet kakkineus zijn, de huizenprijzen in Haarlem steken die in Amsterdam naar de kroon. Misschien een beetje zoals het mengseltje van Zaans/Westfries/Amstersdams dat je hier rond Alkmaar soms hoort? Een beetje draderig en zeikerig? Alleeegeroo. zoiets. Laatst deed ik de symfonische dansen uit West Side Story in Twente, dat was natuurlijk wel fijn: Mambรฒรฒรฒรฒรฒโ€ฆ